söndag 17 september 2017

Motorcykel och trattisar.

Go kväll på er!
Vilken fantastisk helg ! vilket väder....
Bara några enstaka regnskurar och det har inte varit blåsigt.
Började dagen med en som synes ganska
bastant frukost på Stålboms.

Sedan blev det en tur ut i det i det Halländska
landskapet med motorcykeln.


 Stannade till vid Fegensjön
för en paus.



  Klöverblom fortfrande.




 Vackra mossiga stenar.
skulle vilja ha sådana i trädgården.


 Sedan fick det bli Lunch på Mandys
i Älvsered.

Känner mig fortfarande proppmätt,
men goda är de hamburgarna.

 Gårdagen bestod mest av ogräsrensning,
snyggade till och rensade bort 
 gammalt och visset i pallkragarna
 Timjan och oregano mår bättre nu
efter allt regn.
Har en släkting som har ett gigantiskt fint kryddland
men dit är jag inte på långa vägar.
 Rosmarinen är jätte fin 
men jag vet inte 
hur den klarar vintern.
Får väl täcka över den på något sätt.
Den Franska Dragonen har blivit som en
hel buske, skall plocka in och torka
lite av den.
 Ja om jag rensade ogräs så rensade 
L sina trattisar som 
han plockat. 
Att plocka svamp är inte min grej, jag ser dem inte
jag trampar på dem .......
Men jag gillar att förtära dem.. mums
Alltså det är L:s grej.det är han bäst på.
Sedan sitter han tålamodigt och delar och renar 
varje svamp


 Sedan läggs de ut på tidningpapper
för att torka.
 Efter några dagar är det inte så mycke kvar
det mesta har torkat.
(Gammal bild eftersom årets inte torkat ännu.)
 Sedan åker de ner i torra täta glasburkar.
De håller i flera år när de är
torkade.
Ju längre ju bättre smak.
Men så gamla blir de inte i detta huset.




 Ja skall vi ta en titt i trädgården också
snabbt, hoppas ni inte somnar
av alla bilder.
Plockade in årets sista rabarber men
de åkte in i frysen kan vara gott med en rabarberpaj
senare i vinter. 

  Sprakande höstfärger.


 Humlekottar


 Lavendel


 Kärleksört
Hostan fortfarande fin
lycklig över att den fått väta.
Ha en fortsatt trevlig söndagskväll.
I morgon ny vecka och nya möjligheter
härligt.
Kramis på er..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...