söndag 12 november 2017

Vörtbröd ,J-dagen och Torssons!

 God kväll fina ni!
Ja idag var det premiär för julmusik lyssnande för mig.
Det var tvunget jag har ju bakat årets 
vörtbröd.

Eftersom jag har tillgång till färsk äkta julvört
så känns det alltid extra kul
att baka just vörtbröd.


Brukar börja med att reducera den så 
så blir det ännu mera smak.



Jag bakar alltid surdegsvörtbröd
och börjar alltid med att skålla mjölet kvällen innan.
Nu förtiden är jag så bekväm att jag 
köper färdig surdegsgrund
vilket fungerar alldeles utmärkt för mig
då jag alltid glömmer att mata mm min riktiga surdeg
om jag har en sådan i kylskåpet.


Eftersom det är mycke sött som sirap och vört 
så tillsätter jag vanlig jäst också.

Lite mjöl bland russinen innan de tillsätts
för att de inte skall lägga si på bottnen.

Klart för jäsning.

 Ca 1-2 timmar är bra om det kan jäsa 
i bunken
Ja man får ha gått om tid när man bakar surdeg.
 Då var det dags att rundslå dem.
 Lägg dem sen på mjölad handduk
i en korg eller som jag
durkslag går också
bra, låt jäsa i 2 timmar
Ja då var de klart , årets julvört 
ligger snart och väntar i frysen

 Här kommer receptet om någon
skulle vilja prova på.
Receptet är taget från Martin Johanssons bok surdegsbröd.

Har bakat det i många år och lovar 
att det blir jätte gott.

Fredagen bestod av J dagsfirande.
Vi firar att första julölen levereras till restaurangerna.
Här har vi vår VD i tomteluva dagen till ära.


 Det bjöds på skinkmacka och julöl
 i Puben innan fackeltåget.
tillsammans med trevliga arbetskamrater.




På lördagen var vi i tryckhallen och
lyssnade på Torssons.
Mycke bra!!!!
Där var verkligen tryck långt in på natten.
Ha en fortsatt trevlig Söndagskväll, hörs vi.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...