onsdag 15 november 2017

Saffran men inga betongklumpar.


 Jag har bannemig  äntligen har hittat ett superbra 
recept på lussebullar.
många cementklumpar som jag har bakat i min dag.
Hade gett upp hoppet om goda 
lussebullar.
Men så blev jag tipsad om detta receptet i bloggen Matplatsen.


Man börjar med att låta saffranen  stå och dra i rom ca 1/2 timma.
2 påsar a 05 g vardera.
Tyckte att det gav en  god touch på det hela


Hela grejen är rumsvarmt smör och mjölk
ingen kesella.



Jäsning på gång

2 paket saffran
2 dl socker 2 msk mörk rom
50 g jäst 
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk 1/2 tsk salt
800 g vetemjöl
1 dl russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling.



De blev så luftiga så de nästan gick sönder 
när man tog dem från plåten.
Super supergoda
Inga betongklumpar alltså.
 Jag gjorde även ett gäng saffransgifflar.
Men där använde jag mitt vanliga 
bullrecept

Jag gjorde en fyllning med smör, mandelmassa
rivet apelsinskal och vit choklad.
Mums de smakerna gifter sig verkligen med varandra.





Penla med ägg och lite pärlsocker
Skjuts in i ugnen.


Inte de snyggaste gifflarna kan man säga
men jätte goda.
 Sedan har vi en vovve som har ont i örat.
Alldeles svullet och blodfyllt.
Stackare det blir ett besök hos vetrinären i morgon.

 Ja ni ser skillnaden på det andra örat.
Han har haft sånt innan 
då har svullnaden lagt sig, vetrinären ville då inte
göra ingrepp i örat.
Så vi får se vad han säger imorgon.
Stackars Lukas.
Ha en trevlig onsdagskväll.
Kramis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...