onsdag 1 november 2017

Ljusslinga och äppelrosor.


 Var på blomsterlandet idag blev så förälskad 
i den ljusslingan.
Ja lite julig kanske, men jag vill verkligen
ha ljus tänt överallt nu 
i det här mörkret.


Där fick  bo på spegeln
så länge.

Sprider ett fint sken men ser att spegeln
hänger lite snett Ha Ha
får rätta till den sedan.



 Ett tips här på äppelrosor en enkel efterätt eller fika 
om man har gott om äpplen.
Tag vanlig fryst smördeg ,man behöver  i 1st  
platta till  2 rosor
 Kavla ut degen tunt.
 
 Skala och skiva äppelklyftor tunt, helst med mandolin.
Jag tog osthyvel är rädd om mina fingrar.
Häll citronsaft på klyftorna och mikra  i ca 3 min.
Bred på aprikosmarmelad, strö på kardemumma, kanel
och råsocker.
Lägg sedan på äppelklyftorna på halva degen..
 Vik över den andra delen.
 Rulla ihop så blir det en ros.
 Ställ dem på i en muffinsplåt grädda i 170 grader
i ca 40-45 min.

 Pudra med liteflorsocker.




Gott med uppvispad vaniljglass till,
eller vad man önskar.
Kramis på er



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...