söndag 17 november 2019

1års kalas, vörtbak och lite pyssel!

 Igår var vi bjudna på 1 års kalas.
Det var den här lilla godingen
som fyllde 1 år.

Ett riktigt charmtroll med glimten
i ögat.

Många fina presenter blev det,
ett eget litet kök och en
kockmössa.
Men inte lätt att veta vilket håll den skall
vara på när man är 1 år.
Med en av sina favorit mostrar.
En hel massa god mat bjöds det på.
Samt en fantastiskt god tårta.
Idag var det dags för vörtbrödsbak,
så mysigt lyssnat
på julmusik samtidigt
som man pysslar.
Det är ju långa jäsningstider på surdegsbröd 
får hålla sig hemma hela dagen.
Jag har ju förmånen att använda riktig
ölvört, eftersom jag
arbetar på ett bryggeri, känns så lyxigt.
Man får inte vänta för länge 
bara för det börjar 
bryggas redan  efter semestern och en tid framåt,
så den har varit
i frysen ett tag innan den
hamnar i pannan för redusering.
Jag fuskar köper färdig surdeg,
går hur bra som helst.
När jag hade egen glömde jag ofta av den.
Nu är det dags för lång jäsning.
Under tiden gjorde jag några
valnötsbröd också.
Så var det klart! några skall ges bort,
brukar vara uppskattat.
Inte så snygga , men goda
Valnötsbröden
Nu behöver vi inte köpa bröd på ett tag.
Ha Ha!
Under tiden bröden jäser så kan man ju 
pyssla.
Har länge velat testa att göra en pappers
stjärna av överblivna tapetrullar.
Hittade en mall på 
Lina Isakssons instagram.
Man behöver tapet
blyerspenna
sax
dubbelhäftande tejp
och kanske något fint band
att hänga i.
Sju stycken uddar klara,
nu skall den
monteras ihop.
Men det blir morgondagens
projekt.
Ha en trevlig söndagskväll,
nu sätter jag mig med en bok.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...