söndag 18 februari 2018

Firat försenad födelsedag!


Vilken trevlig helg det varit, fantastskt rolig.
Firade min försenade födelsedag med mina barn med familjer
och broder och svägerska.


 Först lite dukning.

 Serveter med gammaldags motiv som
L köpte på Hallwylska museetets butik när vi var i Stockholm.


Vi startade med en fördrink  med bubbel,
till det parmesankex med rom och philadelfia ost.
Som jag glömde ta kort på.


Kokade upp en jordgubbar med socker och
passerade genom sedan
genom sil.
Hällde det sedan i botten på glaset.




Sedan bubbel på det.
Smaskens.
Detta bubblet tycker jag är jätte gott.

Till förrätt blev det hummersoppa,
Glömde så klart fota den 
när den skulle serveras, lite mycke just då.


Visst ser de läckra ut humrana.


Till huvudrätt var det kalkon, med rödkål , brysselkål
och gele så klart.
Till det gjorde jag filodegknyten fyllda med potatismos.

Man tar ett ark penslar med smör, lägger ett ovanpå 
skär ut en lagom stor fyrkant 
och lägger i ett smörpenslat muffinbleck.


Gräddar dem i ca sju minuter och låter dem svalna.
Sedan fyller man dem med mos och gratinerar 
i ugn på 175 g .
Tyvärr hann jag inte fota dem fyllda.
Recept på Matplatsen.se

Till efterrätt gjorde jag en Semifreddo
med färska hallon till.
Bra rätt som man kan göra innan och ha i frysen.
Recept från bloggen liljor och tulpaner.


Underbart vackra blommor fick jag.
Lyser verkligen upp i det gråa.
 Ranunkler är så vackra.

Finaste tulpanerna!

En orkide passar utmärkt för allt 
är lite trist i fönstrerna just nu här hemma.

En jätte fin  bok av mina favoriter
Mandelmans jätte kul.


En Gerbera form fylld med godsaker.


Hade önskat mig det i den nya betongfärgen
de är så läckra.


 Fick även ett spillkum i den färgen.
De är så vackra tycker jag.
Fick precis det jag önskat mig.
Blev så glad för alla fina presenter.




 På morgonen kom det ner en underbart söt
fantastisk äkta pirat,
inte så vanligt att pirater är söta

Ha en underbart trevlig söndagskväll,
och sista avsnittet på bron.
Hur skall det sluta?
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...