onsdag 24 januari 2018

Detta är mitt bästa just nu.

 Fy då vad den slog till häromkvällen,
förkylningsbacillen.
Den strandade mig totalt, hu.........
Så detta är mitt bästa just nu.
Försöker kurera mig med C vitamin och ingefära mm.


Sedan en god bok och några magasin
är ju aldrig fel.
Sedan så är det faktiskt så att är man väldigt 
förkyld så får man äta godis
även om det inte är lördag......
Humörshöjare kallas den påse som L kom med igår.

finaste Lukas som ligger jämte mig, så klart.

 Ja nu skall jag sluta gnälla och visa några bilder
från när jag gjorde Creme brulee i helgen.
 Man kokar upp i en kastrull 60 g strösocker (2/3 dl)
 2 1/2 dl grädde, 2 1/2 dl mjölk
skrapa ur 2 st vaniljstänger lägg i blandningen,
lägg även i stängerna och koka upp.
jag lade även i rivet
                                                                        apelsinskal.
                                          Låt blandningen svalna något innan du rör  i två ägg.
                                                           vispa inte för då kan ytan bli blåsig.



Häll i portionsformar som rymmer ca 1 dl.



Ställ ugnen på 150 grader och ha en långpanna
med vattenbad att ställa formarna i.
Lägg över folie och grädda  i ca 1 timma och 20 minuter.

När formarna kallnat.
Strö över råsocker och bränn av med gasolbrännare.
Har man ingen sådan kan man
ställa dem i ugnen under grillen en stund.

Jag tycker det är väldigt gott med 
fileade apelsinklyftor till.


Smaskigt eller hur!
Nu får jag ta plats under filten igen
och sova en stund.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...