söndag 8 december 2019

Andra ljuset redan tänt!

Ja då var andra ljuset tänt, 
en vecka går fort.
Älskar december med allt pyssel,
obs jag gör det
för att jag tycker det är roligt.
Inte för att jag måste.

 i veckan så har julköttbullarna trillats
eller kanske spritsas.

Jag spritsar alltid mina och steker dem i ugn.
Det går snabbare de kanske inte blir
perfekt runda, men goda.
Lite soja på för färgen och
skjuts in i ugnen.
Sedan gjorde vi julkorven,
med Mr L bakom spakarna
går det som en dans.
Åt ett smakprov av korven
och i år blev den
riktigt god.
Lördagen bjöd på ett fantastiskt väder
vilken tur vi hade att vi besökte
Liseberg just igår
i dag hade inte varit så kul.
Som traditionsenligt äter vi på
Järnvägsrestaaurangen.
Där är så mysigt.
De här fina tomtarna välkomnade oss
i entren.


Vi vuxna valde in SOS.
Så gott tre sorters sill, gräddfil, potatis, ost
knäckebröd

Till det en alkoholfri vinterbrygd.

Vackra fina Liseberg
i julskrud.

Gott med lite churros vid den
värmande elden.
H har som specialitet att plocka upp
kramdjur som vinst.
Här en lycklig vinnare av första vinsten.
Här är den andra vinsten,
bra gjort!
Den tredje fick dock kusin J
hjälpa till med.

Kolla in damsugarna!
Så stora.
Klassiska Marsepangrisar.

Eftersom J varit här i helgen
så har han hjälpt
mig att välja ut gran.
Nu så får den stå i ute rummet några 
dagar innan klädsel.
Dagens väder inbjöd till pyssel,
så vi tillverkade
några stjärnor att dekorera utomhus med.
Kanske någon ljusslinga i.




Sedan skall våra vänner småfåglarna
också ha något extra till jul.
Så vi smälte kokosfett och blandade i 
jordnötter och solrosfrön.
Sedan i lite olika formar så får vi
se om småfoglrna hinner 
innan de stora fåglarna tar det.

Så får det stelna något dygn
innan de tas ur formarna.
Ha en trevlig söndagskväll,
här blir det nog lite
glögg och
någon julfilm
Love actually kanske.
Kramis!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...