onsdag 31 maj 2017

Årets första rabarbersaft!

 Hej igen på er finingar!
nu har jag gjort årets första rabarbersaft.
Det är väldigt viktigt att den är klar till första helgen i juni.
För då har mitt älsta fantastiska barnbarn fyllt år.
I år blir han elva år den godisen.
 Jag gör efter L:s mors recept som hon gav mig för ett antal år sedan
Den blir fantastiskt god!!!!
Och den är busenkel att göra. 
 
 Tvätta rabarben noga och skär i bitar ca 2-3 cm bitar
Lägg rabarberbitarna i ett stor skål eller gryta,
fyll på med vatten, så det täcker rabarbern.
Täck med plastfolie eller ett lock.
 Ställ i kylen i två dygn.
 Efter två dygn sila av rabarbern
och häll rabarbervattnet i en stor skål.
 
 Tillsätt ett kilo strösocker för varje liter avsilad saft.
Kan verka mycket men det är ju koncentrerad saft.
Man kan ju smaka sig fram om
 man inte vill ha den så söt
 Rör i i saften till sockret löst sig.
Tillsätt sedan färsk  pressad citronsaft
till ca 2,3 liter saft hade jag 5 dl
citronsaft
 Sedan hade jag i en gnutta citronsyra i också
står på påsen hur mycke
man skall använda.
Fyll upp på rena flaskor ända upp
så det inte kommer in luft.
Den håller sig ca 1 månad
men den brukar inte bli så gammal.
Den är ju kallrörd.
Det finns många i familjen som
älskar denna saften
Den är inte bara god den är vacker att titta på också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...