söndag 18 november 2018

Vörtbröd och Bauerskog!




Hoppsan då var det redan söndagskväll!
Oj vad helgen gick fort.
Gårdagen bestod av årets vörtbrödsbak.
Jobbar man på ett bryggeri
och har tillgång till äkta julvört,
vilket gör det extra lyxigt.
Brukar reducera den för att få
ännu mer smak.

Det innebär inte så mycket jobb,
men jäsningen tar tid
eftersom jag gör det på surdeg.
Det blir ett mycket gott bröd receptet finns
i bloggen sedan tidigare,
så sök på vörtbröd så hittar ni receptet.
Kan verkligen rekomendera 
detta brödet.




Eftersom det är långa jäsningar brukar
jag baka några andra
sorters bröd samtidigt när man ändå är igång.

Idag gjorde vi ett besök i vår Bauerskog
som vi brukar kalla den.
Där är så fint, riktigt trollskt.

Jag plockade mossa , kottar ris.
L hittade trattkantareller som blev
till en sås till middagen.
Lukas älskar att lufsa runt där,han 
är så lycklig när han kan springa fritt så
nu är han trött och nöjd.

Några kassar blev det,någon dikesgran
slank ner och blåbärsris.

Mossa jag älskar mossa man
kan göra så mycket
kul grejer med
den.
Det kliar i fingrarna.

Det har kommit lite tallris
på bordet
uterummet.

Även i hallen fick det komma in
några kvistar.

Sedan har jag satt upp
min stjärna 
i växthuset,
ja jag vet det är tidigt
men jag älskar det.
Läste någonstans att de som julpyntar
tidigt är lyckligare.
L sa då måste du vara världens lyckligste
HaHa!!!

Se så fint den lyser!
Med det vill jag önska er en riktigt
go söndagskväll.
Kramis !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...