söndag 4 november 2018

Stockholm, Stockholm!


Hemma igen efter några dagars besök i Stockholm
hos L:s dotter med familj.
Alltid lika trevligt.
Vi började med ett besök Bergiska  trädgården
där det finns växter både ute och inne 
i orangeriet.
Där finns också en mycket trevlig restaurang,
där vi intog en helt underbar
sydfransk fiskgryta.



Pumpor i alla storlekar
och former.

Olika sorters kål,
hur vackar som helst i dess färger.

Mera pumpor inomhus.
 Sedan växter från hela världen att
begrunda, verkligen
något för mig som älskar växter.


Denna Passionsblomma t.ex
vilka underverk
de är.


Här har vi Suckat frukten,
den som man 
brukar använda i bakverk
speciellt till jul.
Visst ser den läcker ut.


Här har vi en Pompelmus brukar 
finnas i butiker efter jul 
har jag för mig.
 Peppar.


Fika kunde man ju också förstås.
Tre kusiner
med olika miner.

Killana ville ju så klart göra ett
besök på
Naturhistoriska som
ligger alldeles i närheten.


Fredagskvällen avslutades med ett
besök på favoritkrogen
så klart.
Inget Stockholm utan 
Ett besök på 
Pelikan.


 Mycket mumsigt intogs,
här är det J som 
smaskar på ett ankbröst.
 Själv testade jag Oxkind,
det var bland det möraste och godaste
jag ätit.

På lördagen hade killarna klättring
som tema.
Så då passade L och jag på att besöka
Nationalmuseet.
Vi kom strax innan öppningsdags så vi
behövde inte köa mer än 
20 minuter.
Det är många som vill dit nu efter det öppnat igen
efter 5 års renovering.



Jag älskar Kostas glaskonst.

Den här tavlan är ju ganska känd,
så  fantastiskt gjord.

 Karl Larssons.


Svenska Tenn

Detta är ju barndomsminnen.



Här har vi lite åttital.

Lördagskvällen avslutades med lite partaj
C fyllde år.
Då skall man ju skåla i bubbel.



En helt underbar musselgryta bjöds det på.

Ja efter denna helgens goda mat minnen,
hoppar jag upp i soffan,
med en helt vanlig äggmacka 
och ser på kockarnas final.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...