söndag 1 december 2019

Tomtar och pepparkakor.


Visst är han fin min tomte!
Eftersom jag aldrig har någon tur i 
lotterier så köpte jag mig
egen .
Det var nämligen så att igår var det dags för den årliga
dragningen i konstlotteriet på jobbet,
eftersom jag är med i styrelsen
så har jag varit med 
och köpt in de flesta av tavlorna.
Då ligger de varmt om hjärtat och man
hoppas de skall falla i vinnarnas 
smak.
Vi har ett litet extra lotteri där vi lottade ut 
de här cementomtarna.
Så söta, men som sagt jag vinner aldrig
så jag köpte mig en egen.
Spänningen är alltid lika stor när
vinnarna  till konstverken ropas ut.

Sedan på kvällen så intog vi ett julbord
på Gustav Bratt med 
dotter och måg.
Gott var det.
En liten nubbe fick man i sig också.
Sedan lite godis också.
Oj vad mätt man blev, det var bara
att landa i soffan
framför så mycket bättre sedan.

Så var det den tradionella Ambrosian
som vi fikar med
till första advent, innan det stora
pepparkaksbaket startar.
Degen är gjord enligt gammalt recept
ärvt efter en gammal 
arbetskamrat.
Satsen är stor men vi är tre
familjer att dela
så de går åt.




Färdiga.
Några dekorerades.


Sedan intog vi glöggmarinerade 
revbenspjäll,
med rödkål och god sås.
Till det en bryggarmust, den är verkligen god.
75% must och 25% alkkoholfri öl.
Självklar avsmakades 
årets första ris a la malta
också.

Efter maten tog vi en promenad ner till
stan och kollade in 
lite julskyltning.
Mr L har satt belysning i mina 
kransar
så de lös så fint
när vi kom hem igen.
I kväll blir det glögg och film
Tomten är far till alla barnen, den ser vi
varje första advent.
Men först skall jag se på
adventskalendern.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...