söndag 26 november 2017

Pepparkaksbak och ris a la malta.


Ja idag har det varit stora pepparkaksbaket
här minsann.
Det är en tradition att vi träffas och bakar
och äter speciell mat,allt för 
traditionen.




 Gör efter ett gammalt beprövat recept som jag fått
av en arbetskamrat.
Nackdelen är att det inte går att halvera satsen
det blir ganska många.
Men de blir fantastiskt goda.
Men vi är tre familjer som delar och det görs några
barnfigurer också.
Så den brukar faktiskt gå åt.






 Små och stora bakar vilken
aktivetet.

 Siffror till advenljusen blir det här.

Första plåten klar!

Och många blev det och det doftar jul
i huset.

  Vi brukar börja med att fika.
Min mor brukade alltid baka en sådan här kaka 
till advent.
Ambrosiakaka heter den.
Så det har jag fortsatt med till pepparkaksbaket
samma stjärna som mor bakade i.
Barndomsminnen
 Sedan brukar jag göra glöggmarinerade revbensspjäll.
Jätte gott!

Så klart blir det årets första ris a la malta.

 Lördagen bestod bl.a av ett besök på
Håkesgård.
 Vädret var verkligen med oss och där var
lite frostigt på marken också.
Så det rök om den varma glöggen.
 Så mysig miljö.








 Här kunde man fika på renfällar.
samt värma händerna.





 Den här gjutjärnskotten fick följa med hem.
Kanske kan ha flingsalt iden.

Samt några fina glaskulor.
Jag önskar er en härlig söndagskväll.
Nu väntar min L på att bli klippt han måste bli fin
till advent, bäst att skrida till verket
Kramis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...