söndag 25 februari 2018

Målning och en färgburk som rymt!

Vilket fantastiskt väder den här helgen bjudit på.
Ett fantastiskt ljus, passade utmärkt 
när man ska måla, 
speciellt för takmålning då måste man ha ljuset.
Lukas och jag tog oss en rejäl morgonrunda
innan målningsarbetet satte igång.
Så vackert utmed Ätran.
 Fondväggen grundades i torsdags så igår
var det dags för takmålning
samt färdigstrykning med den speciella kalkfärgen.
Tackar  ännu en gång för att det var så ljust.
Här skall taklampan monteras ned
inför takmålningen.

Kalkmålningen har börjat,
man skall kryssmåla alltså inte dra raka streck 
utan liksom kryssa över 
det man målat.


Halva väggen klar.



Så ser den ut när den torkat,
alltså betydligt ljusare.

Strukturen skall se lite ut som cement.
Vi blev väldigt nöjda med 
resultatet.

Här ser ni den andra färgen till
återstoden av väggarna.
Sedan hände en märklig sak, L skulle börja måla en del 
av golvet , när väggen var klar.
saknades burken med golvfärgen.
Klockan tre en lördag!!
När vi var i färgbutiken hade vi många färgpryttlar.
en hel kärra körde vi ut till bilen.
Vi stod med butiksbiträdet 
och gick i genom hela listan och båda kommer
vi ihåg golvfärgsburken för den
såg lite annorlunda ut.
Men här hemma finns den inte.
???????
 L blev väldig konfunderad och irriterad,
konstigt brukar annars vara jag som retar mig på
saker och han helt lugn.
Det får bli golvmålning i morgon och kanske hittar
vi den försvunna burken.
Ha Ha!

En utmaning var att få kanten rak.
Jag kan bli galen
av att se någon liten miss och är där och pillar 
men nu är det nog OK:


Sedan skall några skåp få sig en ommålning
också.
 Här är några färgprover, får se vad jag hamnar,
den rosa skall bara vara 
som dekoration.
L sa genast inte den!!!!!!
Den blir mörkare om man vaxar den
med brunt vax också.
Så jag tror den kan passa någonstans.


Så nu var det dags att rengöra penslar och fingrar
för idag.
Fortsättning följer.

Så här tillbringar vi kvällarna nu  TV tittande
eller läsande i sängen.
Då vi för närvarande inte har något vardagsrum.
Vid så här speciella tilfällen får 
också Lucas vara uppe sängen, han blir lite orolig 
när man håller på och flyttar
om möbler och grejer.
Allt skall va som det brukar tycker han.
Ha en trevlig fortsatt 
söndagskväll,nu kliver jag upp i sängen med en bok.
Kramis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Första strecket på datumljuset.

  God Kväll 1:a december och första strecket på datumljuset är tänt. Hyacinterna har slagit ut och det doftar jul. Känner mig avslappnad Jul...